W dniach 9 – 12.03.2022 odbyła się druga, ostatnia już edycja kursu “Podstawy dziecięcej kardiologii interwencyjnej”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020. Celem kursu było zapoznanie uczestników projektu z podstawowymi zasadami pracy w pracowni kardiologii interwencyjnej, stosowanym w niej sprzętem oraz podstawowymi technikami zabiegowymi.
Program kursu obejmował zarówno wykłady teoretyczne jak i zajęcia praktyczne, w tym część z wykorzystaniem technik symulacji medycznej. W kursie wzięło udział 16 uczestników, którzy z różnych przyczyn nie mogli uczestniczyć w I edycji kursu. Kierownikiem kursu i jednym z wykładowców była Prof. Instytutu dr hab. n. med. Grażyna Brzezińska-Rajszys, pozostałymi wykładowcami byli mentorzy z ośrodków partnerskich z Poznania, Wrocławia i Katowic oraz dr Maria Zubrzycka z Instytutu „Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka”. Do obowiązków wykładowców należało przeprowadzenie zajęć teoretycznych (prezentacje obrazowane przeźroczami) oraz zajęcia praktyczne: symulacje sytuacji klinicznych, symulacje z wykorzystaniem symulatorów Pracowni Kardiologicznej Symulacji Medycznej oraz pokazy sprzętu medycznego do wykonywania zabiegów z zakresu kardiologii interwencyjnej u dzieci.
Zgodnie z programem uczestnicy otrzymali materiały szkoleniowe w postaci podręcznika “Atlas of Cardiac Catheterization for Congenital Heart Disease” pod red. Gianfranco Butera, Massimo Chessa, Andreas Eicken, John D. Thomson, rekomendowany przez Grupę Roboczą Interwencji Sercowo-Naczyniowych Europejskiego Towarzystwa Kardiologii Dziecięcej i Kardiologii Wad Wrodzonych (Association for European Paediatric and Congenital Cardiology. Na podstawie przeprowadzonego testu wszyscy uczestnicy uzyskali zaliczenie końcowe kursu i otrzymali stosowny certyfikat.
II edycja ostatniego już kursu “Psychologiczne aspekty dziecięcej kardiologii interwencyjnej” odbędzie się w dniach 17 – 18 listopada 2022 r. Nabór nowych uczestników do programu został już zamknięty.